onsdag 15 juli 2009

Thoughts about disrespect/ Brist på respekt?

The world is very cruel. To survive is a matter of how effective you are in lobbying yourself and your business. To be successful can be very difficult (and dangerous) if the people with power find you "unworthy" and uncomfortable.
A person I have been involved with during the years said to me that the reason why people don´t use my stallion in their breeding, is because they find me "strange".

I can exept that. When it comes to our experiences in life not many have gone through the same as I have. I would be more surprized if I still belonged to the "13 to the dozen"-cathegory. Unfortunately, my feeling of being blessed has now changed into the opposite. My happiness of being re-born has now changed . I wish I had been preserved from meeting many of those persons in this life.

During my 50 years of pedigree-studying, I have found a lot of interesting evidence that are very important in breeding for performance.
I started to study the warmblood trottinghorse and then the coldblood Swedish trottinghorse and the different damlines. Very early I understood that it was not a coincidence that the old beduins had valued their mares very highly. In all studies the dam line is very important. To continue a good breeding direction for generations to come, the importance of the chosen stallion´s dam line is the main thing.

A lot of research of this subject is done. On the Net I have found a lot of studies, confirming my thoughts and that makes me very happy.

- - - - - - - - - - - -
Respekt?

Vi lever i en grym värld. Överlevnad handlar i första hand om hur väl du lobbar dig själv och dina avsikter. Att nå framgång är svårt och kan till och med vara farligt om man inte ingår i det rätta gänget utan upplevs som "ovärdig" och obekväm. Hur bakgrund och kunskap ser ut, verkar inte ha någon betydelse.

En person sa till mig förra året att man använder inte min hingst i aveln för att man upplever mig som konstig!

Man tackar. Detta kan jag verkligen ta till mig och även känna stolthet över!
Vi har alla olika livserfarenheter. Det skulle verkligen störa mig om jag skulle tillhöra 13-på-dussinet-kategorin efter de upplevelser jag haft.
Nu är det inte riktigt så enkelt. När verkligheten hinner ifatt och medmänniskor visar sina rätta jag, då kommer tvivlen och frågorna. Var det verkligen meningen att jag skulle återkomma till ett jordeliv där jag skulle finna att hat och missundsamhet skulle bli min vardag?
Den glädje och upprymdhet jag kände över att få en andra chans och uppleva de högsta makternas välvilja har nu tyvärr förbytts till förtvivlan. Det finns många jag önskar att jag sluppit möta i detta livet.

Efter 50 års studier av stamböcker har jag funnit många bevis för hur viktiga stolinjerna är. Såg det för länge sen hos Varmblodstravaren. Det är ingen tillfällighet att beduinerna alltid värderat sina ston högt och byggt sin avel på stofamiljerna. Detta är tusenåriga erfarenheter. Jag fann senare att det finns väl dokumenterad forskning inom området rörande tävlingshästar i USA och Canada och det bekräfter vad jag kommit fram till genom alla mina års studier. Detta gör mig väldigt glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar