onsdag 8 juli 2009

Background 2/ Bakgrund 2


Growing up close to horses, my interest for pedigree study started when I was about 13 years old. I was reading stud books for trotting horses from the beginning. In the mid 70s the Arabian Horse was included in my interest.


I have been drawing horses as long as I can remember and this is a drawing I did when I was 4 years old. I had given it to my grandma when she was in the hospital for cancer treatment. My aunt found it later in her purse..

- - - - - - - - - - - - -
Bakgrund 2
Eftersom jag växte upp så nära hästar vaknade mitt intresse för avel och stamtavlor tidigt. Jag var 13 år när jag började plöja igenom Varmblodtravarens stamböcker och därefter allt som fanns att finna. Nästa steg var den Nordsvenska Travarens stamböcker. När Ego Boy dog gick luften ur mig. Jag inriktade mig därefter till största delen på det Arabiska fullblodet som jag följt så länge de funnits i Sverige.
Jag har tecknat hästar så långt tillbaka jag (och även min omgivning) kan minnas. Denna teckning gav jag min mormor när hon behandlades för cancer på Gävle sjukhus. Hon låg sedan hemma i 9 månader totalförlamad så det talar för att teckningen gjordes när jag var 4 år. Den låg i hennes handväska som hon inte använde efter sjukhusvistelsen och som min moster bevarade utan att titta i under många år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar