måndag 6 juli 2009

My second birth/ Min återfödelse


I woke up in a hospital bed at S:t Vincent Hospital, S:ta Fe, New Mexico. I had been "gone" about 3 days and nights. The nurses and doctors ran around asking questions and I understood "nada"!
I was in such pain and tried to clear my head. I couldn´t say a word. A doctor came and explained the situation for me:
I had been involved in a very severe car accident. They had more or less placed me in the outer space of the emergency entrance as I was too badly hurt.
I had started to ask what had happened and asked if they had phoned Sweden. I memorized phone numbers that I had never learnt by heart. The situation was very strange.
They started to operate me all night when it was obvious that my brains still worked!!
When I woke up 3 days later I was connected to machines and unable to talk. I wrote in the air and they gave me a pen and a paper sheet. That was how I communicated the next 3 weeks.
Min återfödelse

Jag vaknade upp i en sjukhussäng på S:t Vincent Hospital i S:ta Fe, New Mexico USA. Personalen sprang omtumlade omkring och trodde knappt sina ögon. Frågorna haglade över mig och jag förstod ingenting. Mer än att jag hade en nästan outhärdlig smärta.
Jag kunde inte prata för jag var uppkopplad till resprator genom trakeostomi. En läkare redde ut begreppen för mig. Jag hade varit med om en mycket allvarlig trafikolycka. Min status vid ankomsten till akutmottagningen var så låg, så man beslutade att ställa mig åt sidan och se vad de kunde göra åt mitt fall dagen efter.
Jag hade då (med halva ansiktet bortslaget och pulserande blod) frågat vad som hänt och frågat om de hade kontaktat mina anhöriga i Sverige och i USA. Jag rabblade telefonnummer i USA som jag aldrig någonsin lärt mig utantill. Knappt ringt upp.
Det hade blivit en enorm aktivitet på sjukhuset. Jag hade opererats hela natten (6-8 timmar) när man förstod att jag inte hade några hjärnskador.
När jag vaknade upp 3 dygn senare var jag ansluten till respirator och hade slangar och nålar överallt. Jag kunde inte prata så jag skrev i luften och fick ett pappersblock och en penna. Så kommunicerade jag de kommande 3 veckorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar