måndag 20 juli 2009

Al Raai Penelope´s last foal/ Sista avkomman


Penelope´s last foal Al Raai placed 2nd in a Group 1 Race after DARIYA (FR) at Newbury yesterday. He was meeting many of the best European racehorses. I noticed that the time wasn´t worldclass: 6 fl (1200 m) on 1.23.49 so he has a lot more to prove, but it was a good start. If he has the same "running-head" as his brother Parnassos is to early to say. He hasn´t shown that sofare.

Parnassos was also declared but scratched for a race in GB in 2004. The same year Al Raai was born and Penelope left this world.


Parnassos (pictured abowe 2002)had his nose broken in the stall before a race in Gothenburg and this injury opened up several times and disturbed him with new bleedings. He had to rest and heal a month at a time from 2002. That is the reason why he stayed in Sweden while the others were racing abroad.

(I will come back to that later too!)


This was the situation this time too. After a month "rest" and 2 training occations he went out in the Jägersro International Sprint Stakes over 1000 m (5 fl). He was 4th just 3 lengths after the winner. That is a real performance!


Penelope died when she gave birth to Al Raai. When I understood the value of Penelope in the breeding barn and I, myself didn´t have the possibility to take more foals for racing of practical and economic reasons, I tried to lease her out.

I contacted many of the Swedish breeders, but none was interested. I offered her on the net and got 2 answers, one from Denmark and one from Sweden. The Danish draw back her interest as she couldn´t afford to use her even for free and just pay the expenses.

Al Raai

Al Raai blev Penelopes sista avkomma. Hon dog av livmoderframfall efter hans födelse. Det var mycket tragiskt eftersom hon hade kunnat uträtta mycket mer i avelsboxen. När jag förstod att mina misstankar om vilket fantastiskt avelssto jag hade och mina egna livsvillkor inte tillät mig att nyttja henne, kontaktade jag dem jag kände, som sysslar med arabavel i Sverige. Alla hade så fullt med sina egna (och naturligtvis i deras ögon mycket bättre ston) så det fanns inget intresse trots hennes fantastiska stam och att hon lämnat Parnassos som blivit årets galoppör 2001. (Det var året innan han fick sin näsrygg bruten på Göteborgsgaloppens premiärdag till vilket jag kommer att återkomma till vid senare tillfälle.)
(Se bild ovan)


Parnassos var även han anmäld till England av SAGK utan att jag blev rådfrågad. Han stod då på en månadslång vila/behandling efter att nässkadan gått upp igen (för vilken gång i ordningen måste jag sätta mig ner och gå igenom veterinärrapporterna för att kunna uppge!)

Efter en månadslång vila och enbart 2 träningspass var det sedan dags för Parnassos att gå ut i Jägersro International Sprint Stakes den 29 juli 2004 över 1000 m. Han blev slagen med 3 längder trots denna sjukt oförskämda uppgift. Att han inte blev knäckt som tävlingshäst både fysiskt och psykiskt är en gåta och borgar för att han är något alldeles i särklass.


Jag annonserade på nätet för jag tyckte (även då) att det vore ett enormt slöseri av resurser att inte ta fler föl på henne. Två svar fick jag. Ett från Danmark och ett från Sverige.
Danskan hoppade av för hon tyckte inte hon hade råd (att låna henne gratis). Hon blev då kvar i Sverige hos den andra intressenten vilken var ägaren till Riyal. Hon ville ta en egen avkomma efter honom. Detta kommer jag också att återkomma till vid senare tillfälle.

Nu blev Al Raai i alla fall 2a i en Grupp 1 löpning på Newbury igår och slog många ur den Internationella eliten med häpnad. Tiden var inte i världsklass - 1200 m på 1.23.49 så han har en del ytterligare att bevisa men det var en bra början. Hans kapacitet finns där, men om han ärvt mammas beslutsamhet som gav Parnassos hans löpskalle, får vi låta vara osagt så här långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar