fredag 10 juli 2009

Breeding for Racing/ Avla för galopp


I discovered Penelope´s extraordinary pace when rushing about with the other mares. Without the slightest effort she had left the others behind, turning her head backwords wondering what´s next?

When studying her pedigree, I couldn´t see any weak horses at all in any generation, just verified one´s, through their own performance or through their performing progeny.
Indeed I was blessed! What a gift from heaven after this Close-to-Death experience! Now I had a goal and a mission that could help my own recovery. I felt that I had to put the gift to good use.

This was before the breeding revolution of transported semen so I had to found a stallion in Sweden with the right blood lines. It took me nearly two years to make my choice. With Orla, Piewica and Forta as dam lines there couldn´t be a better choice! Orkan was the chosen one.

1996 the result was born. Penelope had proven that she was the strong breeding mare I had suspectected.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Avla för galopp
Jag upptäckte Penelopes oerhört ekonimiska och lätta galopp när hon sprang ikapp med andra ston. De andra tog i så marken skallrade och Penelope knappt nuddade marken och sprang ifrån de andra utan minsta ansträngning. Jag blev mycket förvånad att man inte testat henne i galopp på Blommeröd, men tiden var fel. Galoppen låg mer eller mindre i träda just då. Det var några år som den låg nere helt och det var på hennes tid.
Min idé att se om hon var så bra i aveln som jag misstänkte genom den absolut perfekt starka stam för galopp som hon hade väcktes då. Jag trodde även att hon skulle vara så stark som avelssto så det hade mindre betydelse vilken hingst jag använde förutsatt att han tillförde goda, acceptabla genetiska förutsättningar och inte hade "icke önskade" lågpresterande släktingar i sin stamtavla.
Jag var verkligen välsignad! Vilken Gudagåva efter denna Nära-döden-upplevelse jag fått! Nu hade jag ett mål och en uppgift i livet som skulle avleda mig och ge mig styrka och kraft att återhämta mig efter olyckan. Jag skulle nu förvalta denna Gudagåva på bästa sätt!
Detta hände innan transporterad sperma fanns att tillgå. Jag måste finna en passande hingst i Sverige som motsvarade mina önskemål och för att försöka avla fram en individ som kunde vara användbar i svensk avel och i möjligaste mån vara så lite besläktad med de andra som möjligt.
Efter en Polen resa och två års eftersök fann jag Orkan med den allra bästa bakomliggande stam som kunde uppbringas som komplement till penelopes stamtavla.
Med Penelopes egen stolinje Rusznica med endast starka galopplinjer och Pepis fantastiska moderslinje Piewica tillkom ytterligare 2 fantastiska ston: Orla och Forta.
1996 kom resultatet till världen. Parnassos föddes 10 maj. Så övertygande lika byggd som sin mamma! Bingo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar