fredag 10 juli 2009

Meeting Penelope/ Mötet med Penelope


Crutch-supported still, I met my dreamhorse at a horsedealer´s place.


As an artist I have an eye for details and I could see that this was a horse of hight quality. She looked strange with her mane standing straight up and her tail cut above the hooks but her quality was quite visible. There she was, my arabian mare!


When I saw her pedigree I was very surprized. This was the only daughter of Pruszja´s!

Pruszja had been the best horse ever bred, by that time, at Blommeröd Stud in Sweden!
She had been Champion Mare in Sweden, Norway and Danmark the same year, 1985, and as a curious fact, carrying Penelope who was born January 1986!
- - - - - - - - - - - - -
Mötet med Penelope
Fortfarande stödd på kryckor kom jag till en hästhandlares stall i Alfta. Jag såg en vit häst i första boxen och stannade till och pratade med den. Det var ett sto. Ädelt kunde mitt konstnärsöga se trots att hon var tillstökad i överkant - dm-lång ståndman och svansen avklippt en dm ovanför hasarna. Hon sökte hela tiden kontakt och lät mig inte se annat än fronten. Hon kallade mig tillbaka så fort jag avlägsnade mig. Stallet var folktomt.
Jag åkte därifrån och återvände senare. Jag fick höra att detta var en Blommeröd-uppfödd häst och att hon skulle vidare till Lappland som ridhäst på ridskola. De tog ut henne och jag fick se hennes papper.
Döm om min förvåning när pappret visade att detta var Pruszjas enda dotter! Jag hade letat häst med bra stam och bra exteriör i flera år och nu plötsligt stod hon där!
Det kändes som om välsignelsen åter trädde i kraft! Pruszjas dotter! Pruszja som varit det bästa man fött upp på Blommeröd fram tills dess och som varit Ungstochampion med högsta poäng för den tiden och därefter Champion Sto i Sverige, Norge och Danmark samma år, 1985. Hon var då dräktig med Penelope som föddes i Januari 1986.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar